Pe urmele lui James Cook in Australia, Noua Caledonie, Vanuatu & Fiji Andreea Maftei

Andreea Maftei
Pe urmele lui James Cook in Australia, Noua Caledonie, Vanuatu & Fiji

In luna octombrie, am avut ocazia sa insotesc un grup de turisti dornici sa exploreze Australia, Noua Caledonie, Vanuatu si Fiji.

Circuitul nostru a inceput cu un zbor de la Bucuresti la Doha de aproximativ cinci ore, iar zborul din Doha in Sydney a fost de 14 ore. Cei care doresc sa viziteze Australia, trebuie sa obtina viza online. La sosirea pe aeroportul din Sydney, am stat cam 30-40 de minute la controlul pasapoartelor si, ulterior, am plecat sa ne luam bagajele, după care am fost transferati la hotel. Pozitionarea buna a cazarii ne-a dat ocazia sa gasim imediat un restaurant unde sa luam cina. Ce trebuie sa stii daca vii in Australia este ca bucatariile restaurantelor se inchid dupa ora 22:00 si risti sa ramai flamand; doar cateva restaurante din portul Darling mai servesc ceva gustari de tip fast food.

Urmatoarea zi am inceput-o cu un tur la renumitii Blue Mountains (Muntii Albastri). Traseul a durat noua ore si jumatate, iar prima oprire a fost la Calmsley Hill, o ferma in care toata lumea munceste din greu pentru ca diferitte specii de pasari si animale sa aiba un adapost. Aici, am gasit canguri, pasari Emu, wombati si ursi koala, lame, pauni, reptile. Cand am ajuns acolo, am fost intampinati cu ceai, cafea si prajituri si, de asemenea, am avut oportunitatea de a ne poza cu koala si puii de canguri. De la ferma, drumul nostru a continuat spre Valea Jamison, unde am avut parte de panorame spectaculoase. Un alt punct interesant de fotografiat a fost Eaglehawk, locul de unde se pot observa faimoasele formatiuni numite „Cele trei surori”.

Cand te uiti in departare, ai impresia ca vezi munti albastri. In padurile acestea sunt copaci de eucalipt, iar, prin uleiul pe care il emana, impreuna cu razele soarelui, formeaza o pacla albastra. De aceea se numesc Blue Mountains. Tot in acest traseu, am vizitat si Gradina Botanica Mt Thomas si cascadele de la Govetts Leap.

Ajunsi la hotel, ne-am hotarat sa mergem sa vedem emblema orasului pe timp de noapte, si anume Opera din Sydney, creata de Jorn Utzon acum mai bine de 60 de ani. De la hotel, am facut 15 minute pe jos pana la Opera. Daca ajungi aici, vei gasi restaurante si baruri, magazine cu suvenire, dar si o panorama spectaculoasa asupra portului si faimosului pod Harbour Bridge, care se poate escalada.

In turul de oras, am inceput cu vizita in zona The Rocks, locul unde a luat nastere Sydney, cu multe cladiri si relicve din trecut, Gradinile Botanice ale orasului, Cladirea Conservatorului, Galeriile de Arta. Am oprit in locul in care am avut o imagine de ansamblu asupra portului, la Mrs Maquarie’s Chair. Mrs Maquarie a fost nascuta in Marea Britanie, iar locul de unde se vede portul are o stanca numita „Maquarie’s Chair” deoarece, atunci cand ii era dor de tara ei, venea aici in fiecare zi ca sa vada navele britanice care veneau in port.

Suburbiile Double Bay, Rose Bay, Watson Bay sunt locurile care iti ofera o imagine deosebita asupra coastei Oceanului Pacific. Sydney e cunoscut pentru plajele sale faimoase, precum Bondi Beach, locul unde surferii se antreneaza, iar iubitorii de sport alearga sau desfasoara alte activitati. La intoarcere, am trecut prin suburbia coloniala Paddington unde am putut observa casele restaurate din secolul al XIX-lea.

Dupa terminarea turului, ne-am imbarcat pe vasul de croaziera Majestic Princess. Timp de doua zile, am navigat spre prima destinatie: Lifou, Noua Caledonie. Insula Lifou este cea mai intinsa si cea mai populata, are o suprafata de 1200 de km² si putin peste 10.000 de locuitori.

Oamenii „Lapita”, a caror cultura dateaza din anul 800 i.Hr. (polinezienii, micronezienii si melanezienii), au fost printre primii care au populat Noua Caledonie. Limba oficiala este franceza, Noua Caledonie fiind colonizata de catre francezi in anul 1853. In Lifou, am ales sa facem o vizita la plantatia de vanilie din satul Hnathalo. In drumul nostru spre plantatie, am vazut capela istorica Notre Dame de Lourdes, construita in 1898 de catre misionarii catolici, si am trecut prin satele Xepenehe si Kumo, unde am avut ocazia sa admiram casele traditionale cu gradini magnifice si cu palmieri. Am invatat cum este cultivata vanilia si ca aceasta reprezinta o sursa de venit pentru localnici. Pe langa aceasta excursie, poti alege sa faci o plimbare prin padurea tropicala cu diferite plante medicinale, o plimbare cu barca ce are podea de sticla pentru a admira varietatile de corali si pestii din zona sau te poti relaxa la plaja din Lifou, o plaja superba cu nisip alb si apa turcoaz. Daca ai noroc, poate si tu vei avea oportunitatea sa vezi vreo testoasa gigant care se apropie de mal.

In ziua urmatoare, am ajuns in Port Vila, in Vanuatu, locul in care cercetatorii au descoperit ca a existat viata in urma cu 30.000 de ani. Insula a fost descoperita de catre spanioli in anul 1606 si a devenit natiune insulara in anul 1980. Port Vila este capitala si cel mai mare oras din Vanuatu, cu o populatie de 40.000 de locuitori. Limbile vorbite aici sunt engleza, franceza si bislama. Moneda nationala se numeste Vatu (VT).

Aici am fost sa vizitam satul Ekasup, un sat traditional melanezian, unde seful tribului si luptatorii sai ne-au intampinat imbracati in costumele locale. Ei ne-au explicat despre viata lor de zi cu zi, cum se prepara diferite medicamente din plante medicinale, cum vaneaza, dar si despre istoria canibalismului. La final, ne-au incantat cu un dans traditional. Sunt multe activitati care pot fi facute aici: o vizita la Cascadele Mele - ce au o inaltime de 50 de metri, o vizita la Muzeul National - unde sunt expuse istoria si geologia culturii din Vanuatu, o plimbare spre laguna albastra, dar si snorkeling si scuba diving. La sfarsitul dupa-amiezii, ne-am reintors pe vas, am avut o zi libera pe mare si am ajuns in primul loc din Fiji, si anume Insula Dravuni.

Insula Dravuni apartine Arhipelagului Kadavu si este una dintre cele mai putin populate zone de aici. Kadavu are o populatie de 12.000 de locuitori, dintre care 200 traiesc in Insula Dravuni. Insula este inconjurata de reciful Great Astrolabe, numit dupa nava francezului explorator Dumont dÚrville Astrolabe, care a ramas blocata in formatiunile coraligene in anul 1820. Reciful Astrolabe este cunoscut ca fiind paradisul scufundatorilor. Am explorat insula la pas, localnicii sunt foarte draguti si prietenosi si te saluta mereu „Bula!”. Cand ajungi in astfel de zone, trebuie sa stii ca nu ai voie sa atingi capul vreunui localnic, ca trebuie sa intrebi daca vor sa fie fotografiati, apoi sa le respecti traditiile si regulile din fiecare sat.

In Insula Dravuni, nu ai magazine, cinematografe, autoturisme, nu ai nimic care sa iti spuna ca traiesti in secolul XXI. Mediul de viata salbatic si plajele virgine cu nisip alb si apa turcoaz iti incanta privirea si te deconecteaza de la stresul zilnic.

Traseul a continuat in Suva, capitala arhipelagului Fiji. Suva a fost fondata in 1849 si a devenit capitala in 1882. Este situata pe coasta de sud-est a insulei Viti Levu si are o populatie de 174.000 de locuitori. Limbile vorbite sunt engleza si fijiana. Aici, am ales sa vizitam orasul si cele mai importante obiective, cum ar fi Muzeul Fiji, fondat in 1904, Parcul Albert, Gradinile Thurston, piata de peste, piata de fructe si legume si alte cladiri importante ce impanzesc orasul. Cea mai importanta traditie in Fiji este ceremonia Kava, considerata la fel de importanta ca ceremonia ceaiului in Japonia. Kava este o bautura facuta din radacinile copacului de piper, iar gazdele te servesc cu un bol de kava in semn de respect si bun venit.

Bucura-te de savoarea locala si mergi intr-unul dintre satele traditionale, unde vei avea parte de show-ul mersului pe foc sau pietre incinse. Ori alege sa descoperi padurile tropicale ca un adevarat Indiana Jones. Ajuta economia locala si cumpara diferitele suvenire handmade de la localnici.

Din Suva in Savusavu, a fost doar o noapte de navigat. Savusavu a fost descoperita de catre polinezieni in urma cu 3700 de ani si a devenit colonie britanica in 1874, iar independenta si-a castigat-o in anul 1970. Are o populatie de aproximativ 5000 de locuitori, iar majoritatea sunt vorbitori de limba engleza si fijiana. Savusavu este recunoscut pentru izvoarele geotermale, asa ca si noi am ales sa mergem sa le vedem, dar nu inainte de a face o oprire la fabrica de copra, substanta ce se obtine din cocotieri si din care se face uleiul de cocos. La fabrica, ai ocazia sa iti iei diferite cosmetice bazate pe uleiul de cocos. In Savusavu, poti sa descoperi paduri neexplorate, sa mergi la cumparaturi de perle sau sa vizitezi orasul pitoresc.

In ultima destinatie din Fiji, Lautoka, se gaseste o industrie dezvoltata inca din anii 1900: productia de zahar din trestie. De aceea, i se mai spune Orasul de Zahar. Am ales sa vizitam satul Nadi si, in drum spre el, am vazut lantul muntos „Gigantul Adormit”, unde formatiunile deseneaza chipul unui gigant care doarme. Pe traseu, ai ocazia sa vezi caselele traditionale, plantatiile din trestie de zahar, panorama portului Denarau si cel mai mare si mai colorat templu hindus, construit in stil traditional, cu o arhictectura dravidiana, ceva neobisnuit in afara Indiei. In Lautoka, poti sa mergi la una dintre baile termale pentru un rasfat cu namol, sa vizitezi una dintre insulele din imprejurimi sau sa mergi intr-unul dintre satele traditionale.

Ne-am intors in Noua Caledonie, in capitala Noumea, cu o populatie de peste 160.000 locuitori. Noumea, descrisa ca fiind paradisul coralilor de mare, a fost descoperita de navigatorul James Cook pe 4 septembrie 1774. Aici, am mers cu un Hop-On Hop-Off si am vizitat pe indelete cele mai importante puncte de atractie. Ne-am bucurat de plajele cu nisip alb si apa turcoaz, cele mai renumite plaje de aici fiind Anse Vata si Baie de Citrons. Am vizitat templul protestant si catedrala Sf. Iosif si ne-am bucurat de delicatesele patiseriei frantuzesti. In Noumea, poti alege un tur cu degustare de vinuri, un tur la padurea de mangrove sau o plimbare cu paddle-ul la plaja Kendu. Capitala, fiind colonie franceza, iti inspira un aer boem, care iti spune ca „la vie est belle”!

Cand ne-am intors in Australia, dupa ce am debarcat in Sydney, am avut un zbor de o ora si jumatate spre Melbourne. Am ajuns la hotel si ne-am hotarat sa iesim pe cont propriu sa exploram. Orasul te intampina cu o multitudine de zgarie-nori constuiti in diferite forme si culori, locuitori de diverse nationalitati, strazi cu restaurante aglomerate si baruri animate. Am vizitat Gradinile Fitzroy, denumite dupa guvernatorul statului New South Wales, Charles August Fitzroy, gradini cu o istorie de peste 150 de ani care cuprind, de asemenea, si cabana capitanului James Cook ce poate fi vizitata. Am continuat cu vizita la Shrine of Remembrance, un memorial national de razboi dedicat tuturor celor care au servit in conflictele armate si operatiunile de mentinere a pacii la care a participat Australia.

In cazul in care ajungi in Melbourne, include pe lista si Piata Federatiei, cladirile in sine merita vazute, au o arhitectura deosebita. Zona cuprinde cafenele si restaurante si tot aici vei gasi si magazinul Kirra care cuprinde o galerie de sticla suflata, realizata de artisti australieni. Daca esti pasionat de muzee, poti alege dintre Muzeul Galeriilor Nationale, Muzeul Elenic, Muzeul Politiei si Muzeul Melbourne. Pe timp de noapte, zona South Bank e impanzita de restaurante, baruri, viata de noapte fiind in toi.

Acest circuit a fost o buna oportunitate pentru a cunoaste diferite culturi si pentru explorarea unor noi locuri fascinante.