China, Tibet & Hong Kong - un mix intre modern si antic Simona

Simona
China, Tibet & Hong Kong - un mix intre modern si antic

Tot ceea ce-ti poti inchipui despre China este adevarat : un mix intre modern si antic, tehnologie avansata, mall-uri enorme, oameni "inecati" in rutina zilnica, aglomeratie si totusi o tara a posibilitatilor. Am avut parte de un circuit de aproximativ trei saptamani in China, Tibet, Hong Kong si Macao.

Vizita in China a inceput cu Beijing, unde principalele obiective de neratat sunt: Piata Tian An Men (poarta de intrare catre Orasul Interzis si zona in care se organizeaza cele mai multe evenimente), Orasul Interzis (declarat monument al patrimoniului mondial UNESCO - complex format din aproximativ 10.000 de incaperi, sute de mii de metri patrati de curti, pavilioane, sali si gradini), Templul Paradisului (o minunatie a arhitecturii Ming), Marele Zid Chinezesc (cea mai grandioasa constructie, aproximativ 20.000 de kilometri lungime) si Palatul de Vara (aici a fost minunat sa admiram localnicii care-si petrec timpul liber interactionand unii cu altii si facand diferite activitati in aer liber).

Timpul scurt petrecut in fiecare loc nu ne-a impiedicat sa savuram dintre preparatele bucatariei chinezesti si, in special, din faimoasa rata Peking sau rata a la Beijing. Rata Peking este asezonata cu condimente, apoi lasata la uscat pentru a forma o crusta, dupa care este rumenita intr-un cuptor traditional cu foc de lemne, pana ce pielea capata un luciu specific si o culoare rosie intensa.

Urmatoarea destinatie a fost Lhasa pentru aproximativ 4 zile, dupa care ne-am intors in China, in Xian mai exact. Combinatia de China si Tibet este una ideala deoarece contrastele sunt uimitoare. Pentru mine, cel mai impresionant a fost Palatul Potala, simbol al budismului in Tibet si locul de resedinta a lui Dalai Lama. Tot ceea ce am vizitat mi-a intarit impresia avuta despre tibetani: credinta este principala forta pe care se bazeaza fiinta lor.

Ghidul ne povestea ca, inainte sa vina sa ne preia de la hotel in fiecare dimineata, se ducea mai intai la palat, il inconjoara de trei ori si se ruga. O multime de oameni pot fi vazuti in fiecare dimineata facand acelasi lucru, si nu numai la Potala, ci si la orice alt locas sfant.

Traditiile sunt inca pastrate in aceste locuri si viata localnicilor este influentata de diferite simboluri. Cele opt simboluri pozitive sunt: roata de aur, nodul mistic, umbrela alba, drapelul victoriei, scoica intoarsa spre dreapta, vasul cu comori, lotusul si perechea pestisorilor de aur. In Lhasa, mi-ar placea sa ma intorc pentru o reculegere spirituala si pentru un nou "inceput sufletesc" (poate multi dintre noi au aceasta nevoie).

Primul loc din China Continentala care a fost pe placul meu a fost Xian. Recomand tuturor calatorilor sa ajunga aici nu numai pentru a vizita Armata de Teracota, ci si pentru ca orasul este superb, fosta capitala a Imperiului Chinez, capatul Drumului Matasii. Totusi, orasul este insa faimos pentru Armata de Teracota a Imparatului Qin, descoperita in anii 1970 de un localnic. Acest localnic este acum director de muzeu in Xian, unde ofera autografe turistilor pe cartea sa autobiografica (20 de dolari). Alte vizite de neratat sunt: Marea Pagoda a Gastii Salbatice, spectacolul Dinastiei Tang (un show de muzica si dans impresionant), Fantana Muzicala (cea mai mare din Asia; spectacolul incepe la ora 20:00).

Daca as fi ajuns ulterior in Guilin, insa fara Yangshuo, as fi zis ca nu merita mai ales ca a plouat incontinuu. Drumul cu masina pana la Yangshuo a fost o placere, deoarece peisajul e o delectare pentru ochi: natura este omniprezenta, iar calatorul pare ca se desprinde de cotidian, de orasele aglomerate, pline de masini. Yangshuo este un fel de statiune de munte pentru chinezi: multe magazine, restaurante si, seara, forfota mare pe strazi. Aici, am mancat peste local preparat la cuptor, in sos de bere (a fost delicios).

Ultimul oras din China Continentala (si preferatul meu) a fost Shanghai. Cred ca si ghida pe care am avut-o (Christina  o fata de varsta mea si cu aceleasi preocupari ca mine) a contribuit la aceasta impresie. Christina a fost langa noi de dimineata pana seara si ne-a oferit toate informatiile unei sederi de succes. In prima zi, am descoperit orasul, prin vizitarea Templului Statuilor de Jad ale lui Buddha (contine doua dintre cele mai renumite statui de jad ale lui Buddha: cea din jad alb, reprezentandu-l pe Buddha in pozitie verticala, iar cealalta este din jad verde, in pozitia intinsa, o infatisare extrem de rara), Gradina Mandarinilor Yu (capodopera a Dinastiei Ming) si, bineinteles, o fabrica de matase (Shanghai e o zona buna unde se pot cumpara matasuri naturale). Seara ne-am petrecut-o in Bund, o zona construita in stil european, loc cu nenumarate restaurante. Mi-a facut placere sa ma plimb pe strazile orasului, totul fiind perfect construit si foarte curat.

Dupa Shanghai, ma asteptam ca in Hong Kong sa fie si mai impresionant, insa se pare ca cele sapte milioane de locuitori concentrati pe 300 km² si-au facut simtita prezenta si totul era mai "incurcat" decat in Shanghai. Orasul este totusi diferit intr-un mod pozitiv fata de capitalele europene zgarie-nori, magazine imense, restaurante, plaja la distanta mica, posibilitati financiare mult mai mari  toate contribuie la formarea unei adevarate metropole.Nu trebuie ratate: Portul Victoria (o plimbare pe Avenue of Stars, o plimbare cu ferry pana pe insula si de vazut si seara, pentru "Symphony of Lights"), Varful Victoria si o plimbare cu tramvaiul catre varf, precum si Statuia Marelui Buddha, vizita care trebuie neaparat facuta cu Cable Car.

Ajunsi in Hong Kong, nu am putut rata vizita de o zi a insulei Macao  fosta colonie portugheza. Am plecat cu ferry din Hong Kong si am ajuns in maximum o ora (de mentionat aici ca este obligatoriu sa aveti pasaportul deoarece se aplica viza la intrare si la iesire din Macao). Nu am stat decat vreo sapte ore, timp in care am facut o plimbare prin centrul istoric si am vizitat si Hotelul Venetian. In centrul istoric din Macao, sunt vreo 25 de monumente, fie biserici catolice coloniale, fie piete si temple. Pentru cei care jucau la cazinoul Hotelului Venetian nu conta ca eram in mijlocul saptamanii: mii de oameni incercau diferitele jocuri de noroc si diferitele slot-machines (cred ca erau cateva sute).

Pentru ca in China jocurile de noroc sunt interzise, Macao a profitat de acest lucru si s-a transformat intr-un paradis al jucatorilor, astfel ca s-au construit zeci de cazinouri in zona (Venetian fiind cel mai mare). Sute de chinezi vin zilnic in Macao doar pentru a juca la cazino, din port existand transferuri gratuite catre acestea din 10 in 10 minute. Spatiile comerciale copiaza, la scara, orasul Venetia, inclusiv Piata San Marco si Canale. Prin mijlocul cladirii trece un rau artificial pe care circula gondole cu care te poti plimba in schimbul a aproximativ 20 de dolari de persoana. Tavanul este pictat si reprezinta un cer fals, senzatia fiind inedita. Sunt greu de descris trei saptamani de vizite in unele dintre cele mai interesante locuri din lume, insa sper ca si pozele vor completa vorbele de mai sus. Dupa acest gen de calatorie, m-am intors in Romania cu impresia ca ma intorc in timp.

Timp de cateva saptamani, mi-a fost dor de aglomeratia din Hong Kong, de "vorba" ascutita a chinezilor si, de ce nu, de mancarea excesiv de picanta. Nu trebuie ratata niciuna dintre aceste destinatii.