CEO Strategy, un proiect Ziarul Financiar si ING Bank. Antreprenorii romani din turism fata in fata cu avalansa ofertelor internationale.
In 2023, romanii au lasat 8,4 miliarde de euro pe vacantele in strainatate, in crestere cu aproape 20% fata de anul anterior.
Grupurile de turism internationale care au intrat recent in piata locala musca din aceasta si reprezinta o concurenta puternica pentru operatorii locali. Cu o oferta mai mare, piata ramane aceeasi, doar ca se imparte intre mai multi operatori. Un prim efect al schimbarilor din piata se resimte intr-o scadere usoara a cererii pentru vacante, venita insa si ca urmare a unor venituri macinate de inflatie.
Observam o scadere usoara a interesului fata de 2023, coroborat cu o oferta mult mai mare din partea turo?peratorilor fata de anul trecut, ceea ce pentru consumatori se traduce in oportunitati mai bune de a calatori. Cererea este usor mai mica fata de anul trecut, dar si oferta este mult mai mare, spune Sorin Stoica, CEO al agentiei de turism Eturia, in cadrul emisiunii CEO Strategy, un proiect Ziarul Financiar si ING Bank.
Piata de turism locala, dominata de antreprenorii romani, devine un punct de interes pentru marile grupuri interna?tionale de turism. Apetitul tot mai crescut al romanilor pentru vacante a deter?minat grupurile de turism internationale sa isi faca loc pe piata locala.
Pe langa noii operatori, antreprenorii locali si-au diversificat si mai mult portofoliul de destinatii, astfel ca oferta a crescut semnificativ si piata este impartita de mai multi operatori.
Piata turismului a avut anul trecut cel mai bun an din istoria sa. Apetitul tot mai crescut al romanilor pentru vacante s-a tradus in ultimii ani in cresteri impresionante ale sumelor lasate de acestia pe calatoriile in afara tarii. In 2023, romanii au lasat 8,4 miliarde de euro pe vacantele in afara, in crestere cu aproape 20% fata de anul anterior.
Aceste rezultate vin dupa cea mai dificila perioada pentru turism, pandemia, care a dus la pierderi semnificative pentru jucatorii din piata. Totusi, piata turismului se confrunta adesea cu momente dificile, fiind conectata la o multitudine de destinatii, ceea ce ridica si mai multe riscuri. Cea mai buna strategie pentru a preintampina situatii neplacute este ca agentia sa aiba un buget alocat costurilor neprevazute.
Orice vacanta poate sa aiba ceva neasteptat, de la un avion care intarzie, iar tu ca agentie esti reponsabila de intreg pachetul de vacanta pe care l-ai vandut, pana la greve, catastrofe naturale. Incercam sa bugetam intotdeauna ceva pentru nepre?vazut. Facem fata pregatindu-ne financiar, sa avem rezerve, dar si mental, pentru ca traim, poate, in unul dintre cele mai stre?sante businessuri, mai spune Sorin Stoica.
Nicolae Demetriade, CEO al World Travel, o agentie de turism specializata in croaziere, spune ca, pe langa toate aceste probleme, operatorii din piata de turism trebuie sa se adapteze si conditiilor de piata si la schimbarile de comportament ale clientilor. Turistii au devenit mult mai atenti si mai informati cu privire la destinatiile in care vor sa ajunga si la serviciile pe care trebuie sa le primeasca. Mai mult, tehnologia joaca un rol tot mai important in procesul de achizitie a unei vacante.Tehnologia este extrem de importanta, fiindca acum e din ce in ce mai greu sa vina clientul la agentie, totul se rezuma la tehnologie. Noi avem un sistem la care poate avea acces orice pasager si poate sa caute o vacanta din sute de croaziere, lucru care inainte nu se intampla, spune Nicolae Demetriade.
Cu toate ca tehnologia a devenit o necesitate pentru businessurile din turism, factorul uman nu o sa dispara, spun cei doi.
Agentiile de turism nu vor functiona doar cu platformele online, ci vor avea in continuare angajati, care vor veni sa completeze cu informatii si sfaturi procesul de achizitie al clientului pe care il are in online. Mai mult, agentii de turism vor putea sa ofere indrumarea necesara pentru ca turistul sa ia cea mai buna decizie.
Muta ferestra